Graphic and Branddesign

Blog

Over de kleur en vorm van je visuele uitstraling

Heb je ooit de sfeer, goed of slecht, van een kleur gevoeld toen je het zag? Je bent niet alleen! De manier waarop kleuren kunnen worden ervaren, verschilt van persoon tot persoon. Merken gebruiken kleur in hun voordeel om op te vallen bij hun specifieke doelgroep.

Kleuren vormen het toneel voor de ervaring van hun publiek.De wetenschap, hier kleurenpsychologie genoemd, wordt ingezet om de manier waarop mensen een merk zien en ervaren te beïnvloeden.Een logo dat jouw waarden presenteert en het juiste gevoel bij je ideale naar boven brengt.Een logo bestaat uit een kleur, vorm,tekst (lettertype) en dat samen vormt een stijl.Jouw huisstijl!

Kleurpsychologie is de studie van de interactie van menselijke ervaring en kleur.Als je bijvoorbeeld de kleur geel ziet, voel je misschien een vonk van jeugdigheid of zelfs een golf van optimisme.Rood kan je een gevoel van waarschuwing, aandacht geven;wat misschien de reden is waarom Mediamarket rood als hun primaire kleur heeft gekozen. Zij schreeuwen immers om aandacht! Een ander merk dat strategisch hun merkkleur heeft gekozen, is A.Vogel, dat is gebrandmerkt in groen, een kleur die wordt geassocieerd met gezondheid.Ze kozen kleuren die niet alleen goed uitzagen, maar die ook een bepaald gevoel van een bepaalde boodschap oproepen bij hun klanten.

​​​​​​​Dus voordat je kleuren voor je merk kiest, neem je best even de tijd om af te vragen hoe je wil dat je je volgers zich voelen als ze aan jouw merk/bedrijf denken.​​​​​​​

Het is best interessant om te kijken welk gevoel kleuren / vormen / lettertypes oproept bij jouw ideale klant.
Want... je mag wel zot zijn van de kleur rood van een vintage lettertype... maar als je een advocatenkantoor leidt, gaat deze stijl zeker niet jouw ideale klant in beweging brengen.

(noot ** Het gaat echt wel over de klant en niet zo zeer over jouw persoonlijke smaak)... of op zijn minst een combinatie.)

KLEUREN

Kleuren kunnen de herkenbaarheid van jouw brand tot maar liefst 80% vergroten.

BLAUW

emotie:  kalmte, succes, loyaliteit, zakelijk, fris, eerlijk, intelligentie, zekerheid, puurheid (water),...
business:  banken, verzekeringen, opleidingen, wetenschap en onderzoek, cleaning


GROEN

emotie:  gezondheid, natuur, fris, nieuw begin, fleurig, duurzaam, puur, rustig, geld,...
business:  tuinbedrijven (bloemen - planten - bomen - kruiden), buiten, ecologische bedrijven, duurzame bedrijven, maatschappelijke bedrijven,  bedrijven met verwijzing naar natuur.


PAARS

emotie:  luxe, rijkdom, spiritualiteit, ambitie, creativiteit,...
business: religieuze of koninklijke bedrijven, yoga, alternatieve geneeskunde, ...  

TURQUOISE

emotie: beschermend, ambitie, genezing, zuiver water,...
business:verzekeringen, dokterspraktijken, reisbureau's,...

ZILVER

emotie:glamour, hightech, gelikt, charmant,...
business:technische bedrijven, innovatie, metaalbedrijven, eventbureau's, juweliers,...


ROOD

emotie:aandacht, energie, passie, liefde, roept honger op, intens, lef. Maar ook STOP
business:fastfoodketens, bedrijven met hoge urgentie, bedrijven die werken met vuur,...


ROZE

emotie: zoet, vrouwelijk, liefde, blij, lief, speels,...
business: zeer vrouwelijke business, suikerzoete bedrijven zoals snoepwinkels en cremeries,...


GEEL

emotie:energie, vrolijk, opvallend, creatief, gelukkig, zon, logica, leren, studie, intellect, wijsheid, groeien, fantasie, activeert de hersenen,...
business: reisbureau's, vakantieoorden, onderwijs en informatiebedrijven, coaching, kleuterscholen, opvang, speelgoedbedrijven,...

Ikzelf ben niet wild van geel maar met deze kenmerken was het logisch dat ik geel zou gebruiken in mijn logo. Ik wil mijn klanten de energie en creativiteit geven om hun business met een vrolijk, zelfzeker en gelukkig gevoel te laten groeien.


ORANJE

emotie:  humor, enthousiasme, jong, betaalbaar, aandacht, warm, energie, moedig, succes en vriendelijk.
business: artistieke beroepen, pretparken en sportbedrijven, ...


GOUD

emotie: leiderschap, rijkdom, voorspoed, waardevol, traditie, liefde, trouw, zon, schitteren, eerlijkheid,...
business: onroerend goed in het duurdere segment, juweliers, parfumeriezaken, huwelijksbranche, kansspelen, bedrijven die hun expertise uitspelen,...


BRUIN

emotie: buiten, stoer, authentiek, traditie, veilig, eerlijk, beetje saai, aards, met je voeten op de grond, herfst,...
business: coaching in de natuur, interieurzaken die een warme stijl aanbieden, koffie-, chocolade en biermerken, bedrijven die met dieren werken,...


GRIJS

emotie: intelligent, praktisch, solide, versterkt de kleur ernaast, zekerheid, stevig en stabiel,...
business: technologiebedrijven, innovatie, 


ZWART

emotie: power, authoritair, minsterie, classie, invloed, inzicht, bescherming, nacht,...
business: sterke merken, producten met een tijdloos karakter zoals designhotels maar ook parfum en stijlvolle kleding,...


WIT

emotie: puur, eerlijk, clean, ruimte, schoonheid, zuiverheid, perfectie, hoge eisen stellen, genezing, onpartijdig, geordend,...
business: Automerken, bruidsmode, kledingmerken, banken, zuivelproducten, medische bedrijven, cleaning,...


VORMEN

Het gebruik van geometrische vormen roepen specifieke gevoelens op, laten we ze eens nader bekijken. 


CIRCELS

staan voor volledigheid, verbondenheid, relaties en eenheid. (Bijv. bedrijf en klant). Ronde vormen zijn vriendelijk en stralen plezier uit. Omdat een cirkel geen eenduidig begin- of eindpunt heeft, impliceert het ook beweeglijkheid en mobiliteit. Net als een wiel. De ronde vorm van een cirkel wordt geassocieerd met het vrouwelijke en is verbonden aan liefde, energie en kracht. Ook oneindigheid wordt aan de vorm van een cirkel toegekend.

VIERKANT - RECHTHOEK 

is een stabiele vorm die gelijkheid, eerlijkheid, vertrouwen, rust, professionaliteit en vrede uitstraalt. Visitekaartjes, webpagina’s, foto frames, vierkanten en rechthoeken zijn overal. Het zijn de bouwstenen van tekstvakken in magazines en kranten. Deze vorm is de meest gebruikte en veiligste keuze. Ze hebben rechte hoeken die orde, rationaliteit en zakelijkheid uitstralen.

DRIEHOEK

straalt macht uit en wordt geassocieerd met wetenschap, religie en de wet. Het geeft een gevoel van richting, actie en energie. Afhankelijk van de punt van de driehoek geeft hij een gevoel van balans of onevenwicht. Als de vorm rust op een rechte lijn suggereert dit stabiliteit, kracht en energie. Maar wanneer de driehoek ondersteboven wordt afgebeeld verandert deze rust in totaal iets anders. Zo wekt een driehoek met de punt naar beneden nervositeit, chaos en spanning op. In vele culturen heeft de driehoek een religieuze betekenis, de drieeenheid van vader-zoon-heilige geest. Verleden - heden - toekomst.

LIJNEN

De rechte lijnen staan voor structuur en betrouwbaarheid. Ook de richting van de lijnen heeft invloed op hoe iemand jouw logo waarneemt. Horizontale en gebogen lijnen brengen rust, stilte en gemeenschap over. ze hebben een kalmerend effect. Verticale lijnen zijn krachtig en kunnen een gevoel van actie en vitaliteit creëren. Ze zorgen voor balans maar kunnen ook als agressief aanvoelen. Diagonale lijnen geven een gevoel van richting en dynamiek en snelheid.


LETTERTYPES

Het lettertype is ook een belangrijke factor om de juiste uitstraling voor jouw bedrijf neer te zetten.

We zoeken best naar 1 lettertype dat je identiteit uitdraagt en een tweede basis lettertype die deze ondersteund. (Slagzin, bodytekst,..) Lettertypes bestaan in alle vormen: strak, sierlijk, speels, zakelijk, dun, bold, cursief, vierkant, rond, hoog, wijd enz. Het kan dus een serieuze zoektocht zijn om dat ene wat perfect bij de vormen en kleuren van jouw bedrijf te matchen.

----

Onder het mom van het KISS-principe (keep it Simple & Stupid) kunnen verschillende kleuren in combinatie voorkomen maar, let op voor overkill. Goede logo’s zijn eenvoudig en hebben een hoge herkenbaarheidsfactor.  Combineer daarom liever een basis (zwart, donkerblauw, donkergroen,...) kleur met een frisse kleur. Probeer ook steeds in het logo 1 boodschap of kenmerk uit te lichten. Wanneer we meerdere verhalen willen vertellen in het logo wordt het al snel onduidelijk en complex. Voor vormen en lettertypes geldt dezelfde opmerking... hou het simpel, herkenbaar en duidelijk!

-----