Graphic and Branddesign

Blog

juli '20 // Meer duidelijkheid, focus en zichtbaarheid, door je moodbord

Moodborden zijn digitale of fysieke platformen die gevuld worden met beelden, kleuren, lettertypes, texturen,... om de visuele stemming/mood en verwachte emoties van een product of dienst over te brengen.

WAAROM EEN MOODBORD?

Beelden zeggen zoveel meer dan woorden, een beeld roept onmiddellijk een gevoel op, dat gevoel willen we vastzetten in een moodbord.

Moodborden helpen 
  • het team of de klant focus te houden. Het geeft een houvast om steeds dezelfde emotie bij hun klant op te roepen. 
  • de klant en de designer om het gevoel visueel over te brengen en de samenwerking te verbeteren.
  • om een abstract idee snel reëel te maken.
  • steeds een uniforme en consistente uitstraling neer te zetten
Moodborden maken is gewoon fun, je bent met je zaak bezig en krijgt tonnen inspiratie!



HOE MAAK JE JE MOODBORD?

1. bedrijfsDNA vastleggen

We kunnen enkel starten met een visualisatie van je bedrijf als we door een aantal stappen gaan die je bedrijf typeren en uniek maken.

WHY - HOW - WHAT
Geef aan waarom je de producten maakt of de dienst aanbiedt? (Wat brengt dit naar je boven)?
Hoe ga je idee laten slagen (proces)
Definieer je doelgroep en doelen 

KEYWOORDEN - voor je brandpersonaliteit
Brainstorm en maak een lijst met zoekwoorden die de persoonlijke kenmerken van uw merk definiëren - visueel en inhoudelijk. 

Bijvoorbeeld: modern - helder - gewaagd - kleurrijk - eenvoudig - schoon - serieus - jeugdig - illustratief - donker - iconisch - monotoon - vrouwelijk - mannelijk - minimalistisch

MOODBORD - statement
Moodstatements zijn korte zinnen die weergeven hoe de gebruiker zich voeltwanneer zij in contact komen met je product of dienst. 

Een voorbeeld van zo’n korte zin is
Onderwerp ——— voelt zich ———(adjectief)  wanneer ——- (werkwoord) waar of bij wie

John voelt zich zeker wanneer hij kooptbij Amazon

TONE OF VOICE
Kies 4-6 bijvoeglijke naamwoorden die definiëren hoe je wilt dat mensen je zaak waarnemen. 

Deze moeten het beste aansluiten bij uw emotie en stijl.

Beslis welke taal je gaat gebruiken in je communicatie (tone of voice)


2. FUNPART
Verzamel beelden, grafieken, kleuren, structuren, lettertypes die overeen komen met die mood.
Maak een collage om je gevoel en idee over te brengen.  Dit kan digitaal (met bijv. pinterest) of gewoon the old fashion way, op papier.

Veel plezier!


Maak je visuele moodbord samen met mij op 21 augustus 2020!

Yep, i know... je denkt vast... dat moet ik zeker ns doen.. zo'n moodbord...
Yep, ik hoor het al ... ik moet dat ns doen... 

uitstellen is afstellen...
Er komt altijd wel iets anders tussen (ik ken dat)

Daarom nodig ik je graag uit op 21 augustus om samen met 9 andere ondernemers aan de slag te gaan met je moodbord. 
Ik organiseer met 3 andere ondernemers een inspiratiedag in Hasselt waarin je uitstraling, je online zichtbaarheid, je mindset en je financiën centraal staan.
Workshops die je vast en zeker in de startblokken zet!

Info en inschrijven kan je op www.workyourbusiness.be

Tot dan..
Liefs, Niki