Blog
Meer duidelijkheid, focus en zichtbaarheid, door je moodbord
Moodborden zijn digitale of fysieke platformen die gevuld worden met beelden, kleuren, lettertypes, texturen,... om de visuele stemming/mood en verwachte emoties van een product of dienst over te brengen.
WAAROM EEN MOODBORD?
Moodborden helpen
- het team of de klant focus te houden. Het geeft een houvast om steeds dezelfde emotie bij hun klant op te roepen.
- de klant en de designer om het gevoel visueel over te brengen en de samenwerking te verbeteren.
- om een abstract idee snel reëel te maken.
- steeds een uniforme en consistente uitstraling neer te zetten
HOE MAAK JE JE MOODBORD?
1. bedrijfsDNA vastleggen
We kunnen enkel starten met een visualisatie van je bedrijf als we door een aantal stappen gaan die je bedrijf typeren en uniek maken.
WHY - HOW - WHAT
Geef aan waarom je de producten maakt of de dienst aanbiedt? (Wat brengt dit naar je boven)?
Hoe ga je idee laten slagen (proces)
Definieer je doelgroep en doelen
KEYWOORDEN - voor je brandpersonaliteit
Brainstorm en maak een lijst met zoekwoorden die de persoonlijke kenmerken van uw merk definiëren - visueel en inhoudelijk.
Bijvoorbeeld: modern - helder - gewaagd - kleurrijk - eenvoudig - schoon - serieus - jeugdig - illustratief - donker - iconisch - monotoon - vrouwelijk - mannelijk - minimalistisch
MOODBORD - statement
Moodstatements zijn korte zinnen die weergeven hoe de gebruiker zich voeltwanneer zij in contact komen met je product of dienst.
Een voorbeeld van zo’n korte zin is
Onderwerp ——— voelt zich ———(adjectief) wanneer ——- (werkwoord) waar of bij wie
John voelt zich zeker wanneer hij kooptbij Amazon
TONE OF VOICE
Kies 4-6 bijvoeglijke naamwoorden die definiëren hoe je wilt dat mensen je zaak waarnemen.
Deze moeten het beste aansluiten bij uw emotie en stijl.
Beslis welke taal je gaat gebruiken in je communicatie (tone of voice)
2. FUNPART
Maak een collage om je gevoel en idee over te brengen. Dit kan digitaal (met bijv. pinterest) of gewoon the old fashion way, op papier.
Veel plezier!
Maak je visuele moodbord samen met mij!
Yep, ik hoor het al ... ik moet dat ns doen...
uitstellen is afstellen...
Er komt altijd wel iets anders tussen.
Wil je dit samen aanpakken? Contacteer me en we stemmen af!
Tot dan..
Liefs, Niki